Vad är ditt nästa steg?

Kopia av Kopia av Kopia av Kopia av blogg bild

"The journey of a thousand miles begins with a single step."
 Lao Tzu

Vad är ditt nästa steg?
Ibland vet du exakt vad som saknas för att ta dig framåt. Du kanske behöver träna för bättre kondition, eller marknadsföra dig mer för att öka din försäljning. Men andra gånger är det inte lika klart vad som behöver förändras. Då är det viktigt att ta hjälp.

Här är några exempel från kunder jag har hjälpt:

När bristande administration sabbade kassaflödet
Ett litet industriföretag med 5 anställda hade massor av uppdrag, eftersom de är ensamma norr om Gävle med att serva den typen av utrustning. Trots det kämpade de med att få ekonomin att gå ihop och förstod inte varför. Efter min genomgång av deras verksamhet blev det tydligt – de la för lite tid på administration. De missade att fakturera för alla reservdelar och det tog för lång tid att skicka ut fakturorna, vilket fördröjde inbetalningarna. Vi upptäckte till och med flera färdiga fakturor som inte ens blivit skickade. Genom att ta hjälp med administrationen några timmar i veckan förbättrades deras ekonomiska situation drastiskt.

När ledarskapet blev den största utmaningen
En annan kund, som ägde en butik med både hel- och deltidsanställda, kämpade med att delegera arbetsuppgifter. Butikens ägare var överväldigad av allt arbete och hoppades att personalen skulle ta mer ansvar på eget initiativ. Under våra coachningsträffar insåg hon att det var hennes ansvar att delegera och strukturera arbetet och att personalen både önskade och förväntade sig det. Med ett nytt arbetssätt där personalen fick mer ansvar kunde hon fokusera på det hon var bäst på – och det som kunderna verkligen efterfrågade. Det ledde till en bättre arbetsbelastning och nöjdare kunder.

Rätt budskap nådde inte ut till kunderna
Ett företag som sålde lokalproducerade produkter var bra på att göra roliga inlägg i sociala medier och hade en snygg hemsida. Men de lyckades inte förmedla varför kunderna skulle välja dem. De missade att framhäva sina styrkor: att produkterna var lokalproducerade, att servicen var i toppklass, och att de var otroligt flexibla. Jag hjälpte dem att utveckla deras kommunikationsstrategi med texter, videor och bilder som lyfte fram deras unika fördelar. Nästa steg är att uppdatera hemsidan med samma budskap.

Dessa exempel kan verka enkla, men när du är mitt i verksamheten med alla dagliga uppgifter är det lätt att bli hemmablind och svårt att själv se vad som egentligen saknas. Om du känner att något går trögt, men inte kan sätta fingret på vad som fattas, kan det vara dags att anlita någon som mig för att bolla idéer och hitta lösningar.

Boka en kostnadsfri avstämning på 30 minuter med mig för att se om vi är en perfekt match! Boka tid

Ha en fin arbetsvecka, Ulrica 🧡

6 saker golf har lärt mig om företagande

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!

Lämna en kommentar