Sluta se försäljning som någonting dåligt

blogg sälj-2

“Nothing happens until someone sells something"
Henry Ford

Sluta se försäljning som någonting dåligt

Jag vet inte exakt när eller hur agget mot försäljning uppstod. Kanske handlar det om att vissa har blivit lurade eller missnöjda med sina köp, eller att de har arbetat med att sälja saker de själva inte tror på. Men trots säljets dåliga rykte behöver alla företag sälja för att överleva. För nya företag som inte hunnit bygga upp en buffert är det helt avgörande att börja sälja.

Kom över din säljskräck

Är din aversion mot försäljning grundad i en negativ erfarenhet, eller har du bara fått för dig att du inte kan? Om det bara är en tanke eller känsla du bär på, är det dags att ta tag i den nu. Det finns ingen speciell säljjargong eller färdigt manus du måste följa – gör det som känns naturligt och bekvämt för dig.

Du har allt som krävs

Du gillar det du säljer och vet antagligen det mesta om ditt erbjudande – var det är producerat, material, hållbarhet, fördelar, skötselråd, pris och användningstips. Du har all information som en kund kan behöva. Börja med att berätta för dina kunder varför du tycker att ditt erbjudande är så bra!

Var lyhörd för kundens önskemål

Ett bra sätt att lyckas med försäljning är att ställa frågor och lyssna noga på vad kunden säger. Förstå vad kunden är intresserad av och hur din produkt eller tjänst kan passa deras behov.

Våga fråga om affären – om kunden vill köpa – men respektera alltid ett nej. Pracka aldrig på en kund något bara för att du tror att de behöver det. Då är det bättre att upprepa ett värdefullt argument, vilket kanske sår ett frö som gör att kunden köper av dig senare.

Träna på att sälja

Det finns många olika metoder och modeller för att sälja, men grunden är densamma, oavsett om du säljer produkter eller tjänster, i en fysisk butik eller online. För fysiska möten tycker jag att KALAS-metoden fungerar bra:

Kontakt – ta initiativet och inled en dialog
Analys – ställ öppna frågor för att förstå vilken typ av kund du har framför dig
Lösning – föreslå en passande lösning till kunden
Argument – förklara varför ditt erbjudande är bra och vilka problem det löser
Service – gör det lilla extra för att skapa nöjdhet, som att erbjuda en giveaway, rabattkort, eller hjälpa kunden att bära varan till bilen…

Kom ihåg att det är du som säljer som ska ta initiativet. Det blir mycket enklare om du känner dig säker och väl förberedd. Så träna på de olika delarna och gör dig redo!

Lycka till! 🧡

Ulrica

Du är unik – låt alla få veta det! 🧡
Träna din hjärna

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!

Lämna en kommentar